יום רביעי, 31 בדצמבר 2014

בולגריה - יום 2 - social event (טרק ה- Pirin)

שמורת טבע Pirin - קשקושים כלליים

מכיוון שאדבין הבריז השנה כל נטל התכנון נפל על גוראן. היתרון ההוא שעכשיו אני יודע לספר את כל מה שהיה חסר לי בהכנות לטיול.
בבולגריה קיימים הרבה מאוד מקומות יפים לטרקים ברמות קושי שונות כאשר בין בולטים נמצאת שמורת טבע Pirin.
בחרנו להתחיל שם מהסיבה הפשוטה שהיה קצת יותר מידע זמין באינטרנט על המקום ודרכי הגעה והכי חשוב... מצאתי מפה סכמתית של המקום.
אז הנה, את המפה ניתן לראות כאן. מפה ברזולוציה טובה יותר אפשר לראות כאן. אלה לא מפות טופוגרפיות ולא מומלץ לטייל איתן, אבל הן מספיק טובות לתכנון עקרוני של המסלול כאשר אתם עוד כאן בארץ. בבולגריה כבר קנינו מפת סימון שבילים של המקום. מי שרגיל למפות של הארץ תנמיכו ציפיות, כאן הן באות בפורמט של 1:50,000.

אז ככה, פירין היא שמורת טבע ענקית עם לא מעט כניסות ויציאות והרבה מסלולים באורכים שונים שחוצים אותה מכל הכיוונים ומצטלבים ביניהם. אחד המסלולים (האדום) הוא חלק ממסלול חוצה אירופה E4 שמתחיל בספרד ונגמר ביוון.
spoiler alert: אנחנו עשינו בפירין טרק של 6 ימים. גודל השמורה וכמות המסלולים מאפשרים להסתובב שם לפחות כפול מהזמן הזה.
מכל זה אפשר להבין שאין באמת נקודת התחלה לטרק הזה ומסלול מובנה.

מכיוון שלא ידעתי את כל מה שרשום כאן אז זרמנו עם הזרם והעדר והחלטנו להתחיל במסלול האדום, כמו שקראנו באחד מסיפורי הדרך, להבין כמה אנחנו מספיקים ביום, להתרגל למפה ואז לזרום ולגוון תוך כדי.
בפירין יש הרבה בקתות בהן אפשר לישון ו/או לאכול, ובתקופה שבה היינו כולן עדיין היו פעילות מצד אחד ולא מלאות מצד שני (off season). בשיא העונה שמעתי שכדאי להזמין מקום מראש. אנחנו החלטנו לישון באוהל (מסתבר שבשלטים רשום בכתב ממש ממש קטן שאסור לעשות את זה) אבל לתכנן את הימים ככה שיסתיימו קרוב לבקתה/מכסה למקרה שתנאי מזג האוויר לא יאפשרו לישון בטבע.

טרק ה- Pirin- היום הראשון

כאמור החלטנו להתחיל מהמסלול האדום. ההתחלה/הסוף של המסלול נמצא במרחק רבע שעה נסיעה מ- Bansko בעיירה Предел - Predel. משמעות המילה היא "גבול". משם המסלול מתחיל לטפס לכיוון ההרים על שביל אספלט עד כפר קטן בשם Кулиното - Kulinoto...
ערב לפני קבענו עם בעל המלונית שייקח אותנו בבוקר ל- Kulinoto ברכב שלו תמורת סכום לא כל כך סמלי אך סביר(30 lev. - כ 75 ש"ח).

התעוררנו ב 6:30, ארזנו תיקים וירדנו למטה. בעל הבית כבר חיכה לנו שם עם Grand Cherokee מפוארת.
נפרדנו ממנו לשלום והתחלנו לטפס. כמו אתם בטח כבר יודעים הטיפוס הוא ארוך וקשה :) במיוחד ביום הראשון כאשר עולים לרכס. ההליכה לאורך כל הדרך היא בתוך יער סבוך מאוד.

כבר בתחילת המסלול ראינו שלטים עם סימוני זמן. לפי השלטים התקדמנו הרבה יותר מהר מהציפיות.  אולי באמת הלכנו מהר עד שקרה מה שקרה. מה שקרה זה שמצאנו פטל. מלא פטל. הרבה מאוד פטל. ההתקדמות המהירה הפכה לחוסר התקדמות בכלל. מרוב פטל לא ידענו מה לעשות איתו. עד כדי כך שאפילו בישלנו תה עם פטל ואחרי כל זה נשאר עוד מלא פטל. או כמו שא2 אמר, אולי זה "לא פטל".

לבסוף, אחרי כ- 4-5 שעות הגענו לבקתת Яворов - Yavorov. זה הזמן שהשלטים ניבאו מהתחלה. כנראה שגם הבולגרים שסימנו את המסלול מצאו את הפטל. כאן לראשונה יוצאים מהיער ומתחילים ראות פסגות באופק.

לבקתה יש שביל גישה עם רכב פרטי ולכן פגשנו שם הרבה מקומיים שבאו לעשות טיול יום בסביבה ולאכול בטבע. התמקמנו על אחד השולחנות באזור ואכלנו צהריים. ליד השולחנות היו מעין תעלות מים פתוחות שבהם שטפנו את הכלים וכמובן הישראליות הטיפוסית עשתה את שלה ויצא שזיהמנו אותם עם אורז. המצפון עשה את שלו אז ניקינו אחרינו.

לפני שיצאנו לדרך שאלנו את המקומיים אם ידועה להם משהו לגבי מזג האוויר ובתשובה קיבלנו סוג של "oh-oh-oh". אז עוד לא ידענו מה זה אומר.
במרחק של כחצי שעה משם יש מחסה לא מאויש Bunkera שזה באמת סוג של בונקר מאבן וכמה דרגשים מעץ. החלטנו להמשיך עוד כחצי שעה עד האגם ולישון שם באוהל.

איך שהגענו לאגם התחיל לרדת גשם, פתחנו את האוהל בזריזות (לא באמת, זאת הפעם הראשונה) וצללנו פנימה והתחלנו לאכול את הכמות המפלצתית של אגוזים שריטה קנתה לנו.
אחרי כשעה הגיעו לאגם עוד 6 צעירים בולגרים עם כלב. הם פספסו את Bunkera ונאלצו להקים אוהל לידינו וגשם שוטף, כאשר גם כל הבגדים שלהם כבר ספוגים.

אחרי שהגשם הפסיק יצאנו החוצה להכיר את השכנים החדשים וניסינו להדליק מדורה. כשלנו כצפוי. מי שלא כשל זה אחד הבולגרים. הוא הוציא גזיה, חפר אותה בין העצים הרטובים ואחרי כחצי שעה הייתה לנו מדורה. בהתחלה זה מאוד שימח אותנו, אחרי זה קצת פחות כי הם לא הביעו שום כוונה לכבות אותה עד אמצע הלילה :)

עמדנו סביב המדורה ודיברנו. א1 אמר שזה אחלה social event. הבולגרים אמרו שאין social event בלי יין ולכן שלפו בקבוק פלסטיק עם שני ליטר יין ביתי.
"Now it's a socail event!"
אחרי שהבגדים שלנו ספגו מספיק ריח מהמדורה פרשנו לישון, הבולגרים כאמור נשארו לחגוג סביב האש.
באוזן אחת שמעתי את המוזיקה של הבולגרים, בשנייה את הנחירות של א2.